Haptik och musik

Daniel Hessel
2000-01-01 01:00

Känn den virtuella världen
Haptisk feedback är ett uttryck som ofta används i reklamsnacket för mobiltelefoner, då för att beskriva att skärmen vibrerar till när du trycker på den. Det rör sig ofta om att luren vibrerar till lite lätt när du trycker in bokstäver på tangentbordet och liknande.
Haptisk feedback i förlängningen går istället ut på att du med olika hjälpmedel ska kunna känna virtuella objekt. Det är precis en sådan variant som University of Washington har byggt ihop. Genom att exempelvis ställe en kruka på det bord som Kinect-kameran riktats mot kan användaren av ett speciellt verktyg ”känna” krukan utan att ens behöva befinna sig i samma rum.




En annan variant på det är följande video, som förutom en nördlarvig presentation simulerar ett handslag virtuellt.




Virtuellt piano
Musiker brukar vara pigga på att testa nya sätt att skapa musik på. Mest känt är kanske Jordan Rudess, keyboardist i Dream Theater som snickrat ihop en app till Ipod Touch och som han faktiskt använder under spelningar för diverse ljudeffekter.
Folket bakom Keyboard Anywhere har inte riktigt samma kändisstatus, men deras upptäckarglädje råder det inget fel på. Med hjälp av Kinect-kameran kan de nämligen placera pianotangenter på exempelvis ett golv. När någon sedan går över tangenterna registrerar Kinect vart personen befinner sig och skickar ut respektive ljud för respektive tangent.

När Kinect blivit lite billigare känns det här som ett klockrent bus att ställa till med ute på någon allmän plats eller på kontoret.




Luftgitarr
Nu när många tröttnat på de enorma högar av plastinstrument som Rock Band och Guitar Hero fört med sig är det givetvis dags att förnya sig. En prototyp för Kinect simulerar en gitarr i dina händer och låter dig spela luftgitarr via kameran. Med stöd för åtminstone fyra spelare till Kinect känns det här som ett klockrent nästa steg för rockstjärnespelen.


 

Nästa: Styrning, helikopter, Predator och lek